Je to už několik měsíců zpět, kdy jsem napsal článek o špatném držení hlavy. Pro ty, kdo nečetl, doporučuji prvně přečíst článek čumíš jako želva.
Protože se s tímto trendem držení hlavy a hlavně s jeho důsledky setkávám čím dál častěji, zrodila se mi v hlavě myšlenka, rozepsat tuto problematiku víc do hloubky.V první části osvětlím příčiny a důsledky tohoto problému, v části druhé samozřejmě i jeho řešení.

Jako moderní společnost se dennodenně potýkáme s nástrahy různých nerovnováh a svalové disbalance (porucha svalové souhry) jsou jedny z jejich důsledků. To zesiluje predispozice ke zkrácení a oslabení u jednotlivých svalových skupin, což je definováno skladbou jejich vláken. Svaly na sebe působí různými směry (př. ohýbače, natahovače). Tyto vzájemně působící svaly (antagonisté) by měli pracovat v určité souhře. Bohužel se u většiny klientů setkávám s přesným opakem.

Příklad

 c9d5841619b48197fb830942de7b2f40

Když poukážu na příčiny, vsadím své boty, že ve většině se každý z vás najde.  

  • časté a dlouhotrvající sezení
  • práce u PC (předsazená ramena, monitor ve špatné výšce a poloze, nastavení židle…)
  • nedostatek pohybové aktivity
  • špatné pohybové návyky (vytahování brady při čtení knih a při manipulaci s mobilem, nesprávné nošení tašek a batohů)
  • jednostranné přetěžování např. ve fitnes (nadměrné zatěžování prsních svalů a horní hrany trapézu)
  • psychický stav (nadměrný stres)
  • špatný dechový stereotyp
  • může být i vrozená predispozice (vrozené pohybové vzorce)

Zmiňovaný problém se sice týká horní části těla, nesmíme však zapomínat na fakt, že funkce jednotlivých svalů je vzájemně propojena do svalových řetězců. Ovlivňují se mezi sebou, a proto problém horní postury je problémem i té dolní. Nebudu se zde rozepisovat o těchhle principech, protože by to bylo na samostatný článek.

 

 Jaké jsou tedy problémové svaly a jejich predispozice hrající zásadní roli v držení hlavy bolestí či jiných syndromů?

 

Svaly s predispozicí k zkrácení: trapézový sval (horní vlákna), zdvihač lopatky, velký prsní sval, přední hlava sv. déltového, svaly vzpřimovače krku, kývač hlavy,
Svaly s predispozicí k oslabení:  sv. rombické, trapézový sval (spodní a vodorovná vlákna), široký sval zádový (vodorovná a široká vlákna) přední sval pilovitý, dlouhý sval krku a hlavy (hluboké sv. šíje), zadní hlava svalu deltového.

Jistě si dokážete představit, co nastane, když se jeden sval oslabí (mezilopatkové svaly,…) a protilehlý stáhne (velký prsní sval,…)

hzk 




Je to opravdu jen velmi malý výčet postižení horní části těla pod názvem

 Horní zkřížený syndrom.

 

 

 hornizkrizenysyndrom1

 


 

 

 

 

 

 

 

 

One thought on “Horní zkřížený syndrom 1.část

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *