Cítíli jste se den po masáži hůř, než v den předchozí?
Byli jste rozlamaní, bolaví a možná daleko víc unavení než jindy?

Je to v pořádku?
Cítíte ke svému masérovi zlost? .o)

 

Taková zkušenost může dost často odradit.
Z velké části je to nepochopením fyzických procesů, které se u hlubší masáže dějí a které mají přímý vliv na její efekt. Na vině může být i stav našeho organizmu, nebo nezkušenost maséra.
Ve zkratce si rozebereme jednotlivé děje, ukážeme si jak fungují a jak je můžeme zmírnit, nebo jim  předejít.

 

Proč to vlastně bolí?

U silové a hluboké masáže dochází k silnému prokrvení, narušení měkkých tkání,  rozvázování svalových uzlů (trigger-pointů), tkáňových srůstů, přeskupení a odlepení fasciální sítě. Dochází k návratu hojení nezregenerovaných zranění z minulosti, které nervový systém zapouzdřil a vyřadil bolestivé vjemy. Tyto vjemy se můžou masáží znovu obnovit. Masáž zlepší prokrvení míst, které byly stažené, málo prokrvené a plné toxinů. To způsobí přívod bílých krvinek, které spolu s lymfou začnou tyto místa čistit a hojit. Masáží uvolněné toxiny můžou způsobovat zvýšenou únavu, nevolnost nebo točení hlavy.
Všechny tyto pochody nastartují reakci, která podobně jako po cvičení může způsobit bolestivost.  V těle došlo ke změnám, které jak tomu bývá i v životě, jsou nepříjmné.

Tyto změny jsou nedílnou součástí regenerační léčby, proto pokud cítíte po masáži podobné symptomy, buďte ke svému terapeutovi schovívaví a svému tělu dejte prostor pro regeneraci. 

 

Na vině může být psychika.

Pokud prožíváte náročné období a jste vystaveni těžkému dlouhodobému stresu, váš nervový systém a tedy i měkké tkáně budou v napětí. To může způsobit, že se během masáže hůř uvolníte a budete se zatahovat vůčí tlaku masérových rukou. V tomto případě je důležitá zkušenost, cit a všímavost maséra, aby dokázal přizpůsobit masáž. Důležitá je i vaše zpětná vazba a pokud cítíte že bolest překračuje vaší mez, nebojte se ozvat.
Osobně bych v takových případech hlubokou masáž vůbec nedělal a spíše zařadil několik ošetření  Kraniosakrální Terapií.

 

Jak dlouho?

Bolestivost po masáží může trvat až 4 dny.
Pokud u vás bolest přetrvává déle než týden konzultujte to se svým masérem.

 

Jak jim předejít ?

 

Tekutiny

Tím nejednoduchším řešením, je zvýšit pitný režim před a po masáži. Dobře zavodněné tělo, znamená lepší detoxikační a regenerační procesy. Pokud po masáži cítíte nevolnost, únavu, točení nebo bolest hlavy, je to signál nedostatečné hydratace. Naše fascie obsahujou velký podíl tekutin, proto jim dostatečnou hydratací můžeme usnadnit integraci změn způsobenou masáží. Nejlepším prostředkem je voda a pokud možno filtrovaná pomocí vodního filtru nebo šungitu.

 

 

Epsomská sůl

Naprosto výborný a levný způsob jak zkrátit dobu bolestivých reakcí organizmu. Epsomksá sůl obsahuje sloučeninu síranu hořečnatého, která v horké lázni vytváří reverzní osmózu. S její pomocí se z těla vytahujou soli a toxické látky. Hořčík obsažený v E.P. se vám následně bude lépe vztřebávat do tkání, pomůže svalstvu k uvolnění a regeneraci. Doporučuji provádět před a po masáži, ale i během klidových dnů 2-3x do týdne.

Do koupele můžete přidat i různé oleje nebo bylinné směsi pro zlepšení účinku. Olivový olej a zázvor zvýší detoxikaci nebo levandule s heřmánkem zlepší relaxační účinky.
Šálek soli vsypte do teplé lázně a vydržte v ní min. 40 minut relaxovat, v prvních 20 minutách dochází k očištění organizmu a dalších  20 je potřeba k absorbci výše zmíněných látek.
Během ani po koupeli se nemyjte mýdli či sprchovými gely, narušili by jste účinek lázně.

 

 

 

 

 

Hořčík

 Hořčík mimo jiných funkcí v těle pomáhá proti staženému svalstvu, uklidňuje nervový systém, snižuje bolestivost, zanětlivé procesy, psychický stres, zrychluje regeneraci, zlepšuje detoxikaci a spánek.

Mě osobně dobře fungoval Magnesium Citrát, nyní ale přecházím na
účinější formu magnesia a to Bisglycinate s aktivní formou vit. B6 (Pyridoxal-5-fosfát).

Pokud nechcete užívat horčík v tabletách, zvyšte příjem potraviny s vysokým obsahem hořčíku jako jsou  datle, banány, ostružiny, dýňová semínka, bio-raw kakao, kešu oříšky…

Musím poznamenat ze Mg. je z nejdůležítějších a nejvíc deficitních minerálů podílející se na zhruba 300 biochemických procesů v těle.Pokud jste fyzicky aktivní nebo stresově zatížení měli by jste ho primárně užívat.

 

 

 

 

 

Závěr

Bolestivost  nebo zvýšená citlivost určitých míst na těle po masáži, je ve většině případů pozitivní reakce organizmu, proto je velmi důležitý klidový režim.
Snažte se odpočívat, vyhýbat se stresu, fyzické zátěži, strečinku a zařazovat všechny výše zmíněné postupy.
Pokud jste byli po předchozí masáži až přiliž zničení, měli by jste to masérovi říct. Během másáže se nebojte ozvat pokud je vám bolest nepříjemná. Pokuď jdete na  masáž po delší době, měl by to masér vědět.

Zkušený masér by měl z vás tyhle informace vytěžit.
Během  masáže by s vámi měl neustále komunikovat a využívat nástroje jak vás co nejvíce uvolnit, jako je práce s dechem a mentálnímu propojovaní k vašemu tělu.

Hluboká masáž je výborný nástroj k uvolnění stažené tkáně v těle, oblíbí si ji ale jen určitý typ lidí.
Aby jste se ale mohli zjistit zda je to váš šálek kávy, musíte ji prvně vyzkoušet v kvalitním podání.  Jinak riskujete že se necháte připravit o jeden z životních požitků. 

 

J.K.

 

 

zdroje:

naturalnews.com

doctorschierling.com